En hyllning till översättningskonst

Konst finns i många olika former. Vissa bättre än andra. Vissa underskattade och vissa överskattade. För mig har det alltid funnits en stark dragning till konsten. Jag har själv haft min lena nakna kropp hängandes på Sörmlands konstmuseum i form av ett fotokonstverk som hette ”Anders och jag” om jag inte missminner mig.

 

Men den här texten handlar inte om Jesper Husas verk på Bildesteternas slututställning. Detta är en hyllning till en annan konstform, nämligen den där geniala konstnärer tar en låt på ett främmande språk och skriver undertexter på sitt egna.

 

Det hela började med turkhits, som cirkulerade på folkets Packard Bell-datorer nätt hemskickade av Astra eller Scania till ett otroligt överpris. I en tid då internet var nytt och inte bara bestod av antingen porr eller katter. Det var hits som ”Ansiktsburk” och ”Hatten är din” på hemmasnickrade passagenhemsidor. Men jag kommer inte ihåg dessa som en del av det kulturella toppskiktet, tvärtom så minns jag de som halvroliga klipp man kunde skratta lite åt för att sedan gå vidare.

 

Jag vet inte om konstformen behövde få ett par år på sig att mogna. Eller om jag själv bara behövde mogna och inse det vackra med dessa klipp. Under min gymnasietid gjorde två kompisar till mig varianter på fenomenet. Den ena sysslade med den mer klassiska stilen, där originalspråket var turkiska eller arabiska. ”Arabiska natt” och ”Arabiska natt del 2” har blivit ett signum för konstnären thefatfreakybatard. Hans kollega inom denna relativt unga konstscen, Aoroncarta hade däremot en helt annan, ganska så banbrytande stil. Till toner av skränande heavy-metal gitarrer och en growlande text om bråd död fann Aoroncarta en glädjande poesi som bara kan utryckas i dessa mästerverk. Textrader om en kasse rom och ett rån av en konsumbutik får den gamle Stagnelius att blekna.

 

Det var längesen jag gottade mig i denna sortens ljuva poesi. Men anledningen till denna hyllning grundar sig i en annan video jag kom över i början av året. Jag satt med en vän och sållade bland katter och porr för att till sist komma fram till den mest fantastiska skapelsen inom denna genre. Framför oss står en indisk man iklädd en röd läderdräkt och gör en slags Bollywood-verision av Michael Jacksons ”Thriller”. Med textrader som ”Morgan bor där mormor sa, killar gillar dålig mat” fångar han på ett sätt meningen med varför vi vandrar på denna jord. Lägg dessutom till ett eko som inte framställts med effekter utan är framsjungit av artisten själv så har du ett mästerverk som kommer influera mänskligheten i många, många år.

 

Visst, jag är inte den första som hyllar just den här videon. Den är förhandstippad som favorit till årets video av Daniel Larsson på Dafleet, men jag tycker det är viktigt att se vad som ligger bakom denna fantastiska konstscen. För vi får inte glömma bort att konst ständigt växer fram genom annan konst, där vi till exempel aldrig hade haft verk som ”Hitler gets banned from Xbox live” om inte Oliver Hirschbiegel gjort ”Der Untergand”.

 

Relaterat:

"Sixpounder skojfrisk" - Aoroncarta

"Tear apart-ektomorf" - Aoroncarta

"job for a cowboy-day in black" - Aoroncarta

"arabiska natt" - Thefatfreakybatard

"arabiska natt del 2" - Thefatfreakybatard

"Chiru - Dålig mat!" - Sonadar9


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0