Krönika - Städbyxor

Efter en relativt händelsefattig dag la jag mig till rätta i soffan med en känsla av att den omöjligt kunde erbjuda mig något utöver det vanliga. Men ack så fel jag hade. Som så många andra vände jag mig till Tv:n i mitt sökande efter någon form av underhållning och hittade efter lite zappande till Eurosport. Det pågick en curling-match mellan Sverige och Norge i något slags mästerskap, vilket knappast skulle fångat min uppmärksamhet i vanliga fall. Även om jag inte vill påstå att jag hatar curling, så kändes det i sammanhanget som att underhållningen det bjöd på kunde likställas med SVT:s gudstjänst en bakissöndag. Det var då jag såg dem - byxorna.

Det norska landslaget hade alla på sig byxor som färgglatt pryddes med den norska flaggan. Då menar jag inte en liten vimpel vid en av fickorna, utan byxan var bokstavligen den norska flaggan! Min första reaktion var: "but, why?!", men sedan slog det mig att jag har sett detta förut. Efter lite googlande insåg jag att det här var inte en engångsföretelse, detta var helt enkelt deras grej. Detta medförde inte att jag fick någon slags förståelse över det hela och även om jag sällan bryr mig om hur människor väljer att klä sig kunde jag inte undgå att att rynka något på ögonbrynen. Jag insåg att jag stod vid ett val att antingen avsky det hela eller helt enkelt omfamna och acceptera.

Det fick bli det sistnämnda. Jag menar, varför inte? Dessa fantastiska tygstycken gör curling till något så mycket mer. För även om sporten kanske inte tillhör en av de mer respekterade tävlingsformerna - antagligen längre ner på listan än e-sport - så medföljer naturligt en slags allvarsamhet som förekommer i tävlingssammanhang. Den är som bortsopad när Norge entrar isen, men jag väljer att istället för att ifrågasätta, se det som en fantastisk självinsikt toppad med en helskön självironi.

Uppenbarligen fungerar det också som ett utmärkt PR-trick. Kolla bara på antalet "likes" på Facebook; http://www.facebook.com/NOCTP. Det är helt enkelt ingenting man missar. Jag är övertygad om att det svenska curlinglandslaget långt ifrån får samma uppmärksamhet.

Jag säger: Tack Norge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0