En vuxen bäbis-prins från Peking

Ibland känner jag mig ensam, då inte ensam som i att jag saknar sällskap utan snarare att hela världen tycker en sak, medan jag tycker helt tvärtom. Igår var ett tydligt exempel på en sådan situation. Jag sitter och tittar på tv med en vän, har allmänt trevligt och diskuterar alla möjliga saker. Sen kommer vi in på Markus Krunegård och min käre vän förklarar hur bra denna artist är. Jag blir alldeles skakis. Bara tanken av Krunegård får mig illamående. Jag vet inte om det var diskussionen av Krunegård eller överkonsumptionen av kaffe och snus, men jag var tvungen att ställa mig upp, gå och ta ett glas vatten för jag mådde fysiskt dåligt.

Det här är inte första gången jag stöter på en människa som är frälst i denna prins från peking. Jag har förut i livet hamnat i vilda diskussioner som oftast slutat i två irriterade, tysta människor som helt enkelt bara får släppa Krunegårds musik och aldrig mer prata om det. Jag är egentligen en ganska förstående människa. Jag fattar varför småtjejer älskar Twilight. Jag kan till och med gå med på att vuxna män finner glädje i vampyrer som glittrar. Det är absolut inget fel på Justin Bieber, han är ung, vacker och dessutom jätteduktig på att sjunga. Hans musik är inget som tilltalar mig alls, men jag kan förstå hur människor tycker om honom. MEN HUR FAN KAN FOLK GILLA MARKUS KRUNEGÅRD?! Jag förstår inte!

Det hela började när jag gick på mitt städjobb för några år sen och lyssnade på P3 i mina radiolurar. Plötsligt spelas en låt som heter Hollywood Hills, med artisten Markus Krunegård. Låten får mig att stanna upp och garva lite, japp jag skrattade första gångerna jag hörde den låten. Jag tänkte "ja okej det är sån här skämtlåt typ a. la Sean Banans skaka rumpa" där nån skojare har lagt på sig nån ful, tillgjord röst och gör en skojig låt, P3 kan ju få för sig att spela sånna "roliga" låtar ibland. Men nej! Det här är en seriös låt, Markus är förmodligen stolt över det här. Hans skiva Prinsen från peking, som låten är ifrån får en 3:a i Dagens nyheter, 4:a i Svenska dagbladet och Aftonbladet. Mattias Dahlström på DN jämför Markus Krunegård med Bruce Springsteen och Markus Larsson på Aftonbladet skriver: "BÄSTA SPÅR: ”Hollywood hills”"

HUR?! Har han lyssnat på låten? Hur kan en man som sjunger falskt på bäbis-språk bli så hyllad? När han i låten Hela livet var ett Disco sjunger "Kickeeeen var ääääreeeeeen?" Låter det som en sån där fullvuxen människa som gör till rösten när dom pratar med sin hund. "ååh hej lilla kicken! vad schöt du e lille kicken!" Ugh! jag ryser när jag hör det. När han sen i Hollywood Hills-refrängen slänger in några Mora Träsk-liknande stämmor "Ni har vart ihop" bryter jag ut i skratt. Inget fel på Mora Träsk men dom blir inte nominerade till grammis, rockbjörnen och P3-guld.

Hans musik som ligger i bakgrunden är det inget som hellst fel på. Inte heller hans texter finns det nått att klaga på. Men man kan inte bli artist när man framför låtar på det sättet han gör. Det kan liksom inte vara okej. Han kan väl bli poet då? Eller kanske textförfattare. Men för fan Markus snälla sjung inte mer! Jag mår illa!


Relaterat media:

Aftonbladet recension
Dagens nyheter Recension

Låten Hollywood Hills


Kommentarer
Postat av: Daniel Krokus Larsson

Skrivet av en försvare av Krunis.



Det är la jätteroligt att nån har en röst som skiljer sig. Skit har la snackats i alla år om Håkan Hellströms röst tillexempel, men han är väl kanske den av flest mest älskade artist vi har i Sverige idag. En annan med speciell röst är annars Tomas Di Leva.



Låten i sig är ju dessutom asgo, och har en klatschig refräng.



"Ibland gör man rätt, ibland gör man fel" av samma Krunegård är dessutom i mina öron något av ett mästerverk. Lyssna på den istället om du ogillar sånger där ordet "kicken" förekommer.



Jätteroligt att du har dina egna åsikter för övrigt. Men i detta fall väljer jag att inte hålla med dig.



Ps. Riktigt gött att du finns också ;) Kram. Ds.

2011-12-12 @ 19:11:54
URL: http://daf1337.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0