Recension - Deceiving Duck

Det kan tyckas märkligt att recensera något man själv är en del av, men jag kan helt enkelt inte låta bli att reagera på Ankans bildval till den här bloggen. Om en bild säger mer än 1000 ord så använder Ankans bild varenda stavelse till att vilseleda. För en utomstående kan det både te sig svårt att tyda eller också framstå som för trivialt att ens anmärka. Men för någon med insyn, som dessutom är illustrerad på bilden, blir det så uppenbart att det är oundviklit att förbise.

Jag sträcker mig så långt att jag vågar påstå att bilden som pryder toppen av denna sida har som funktion att representera och att den i det här fallet är menad att avbilda oss tre för att sätta någon slags personlig prägel på det vi skriver. Problemen i Ankans illustration är många men innan jag går in på detalj varför så vill jag förtydliga att den här texten inte på något sätt är vinklad, utan att jag med mitt kritiska öga lägger en helt objektiv kommentar på bilden.

Om vi då utgår ifrån att bilden har skapats i avsikt att illustrera de personer som verkar på denna blogg, så ser man ganska snart bristerna. Till att börja med så framhäver illustratören sig själv alldeles för mycket. Förutom att han valt att placera sig själv i mitten av bilden, så kontrasterar han även sig själv något enormt genom att välja en bild där han solkysst, lite finurligt kisar in i kameran med MIN hatt på knoppen. Vi andra (och jag tror att jag även kan tala för Pontus) illustreras inte alls lika angenämnt utan är båda bleka och ovårdade. Fortsättningsvis har både jag och Pontus en cigarett hängandes ur mungipan vilket även det hjälper att framhäva Ankans lite oskyldiga (och enormt missvisande) svärmorsdröms-illustrering av sig själv. Dessutom har han valt att använda en bild av mig i skarp profil med en frisyr som inte alls överenstämmer med hur jag egentligen ser ut. Han hade likväl kunnat välja en bild på en styvnackad våldsförbrytare från Kumla-anstalten istället för den. För att inte tala om Pontus som rätt och slätt ser ut som en idiot.

Nej, det här är inget annat än ett rejält misslyckande. Jag hoppas innerligt att framtida kreationer av Ankan levereras med mer värdighet än detta. Den förtjänar helt enkelt inte mer än 1 sur napp av 5 möjliga.



Kommentarer
Postat av: Daniel Krokus Larsson

Håller helt och hållet med i kritiken.



Vi som känner nämnda Anka har fått ta del av alltför mycket sådan här SKIT(förlåt ordvalet men det känns i detta läge legitimt). Gång efter annan använder han sig av små knep för att sätta sig själv i bättre dager, inte bara som i detta fallet genom bilder, men även i vardagslivet.



Att man står ut med denna hala jävel är för mig en gåta. Men kanske är det så att hans budskap, även om jag ogillar dem och även ofta märker dem, har gjort avtryck i ens själ och fått en att älska honom.



Tack ändå för ett bra inlägg Emil. Detta ämne förtjänas att tas upp och debatteras.



Kram.

2011-12-02 @ 16:51:30
URL: http://daf1337.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0